torsdag 12 mars 2009

Älskade vintertid

Nu börjar man känna att man är tillbaka i den gråa trista vardagen igen.
Efter att varit ledig i ca fyra veckor känner jag att jag är nåågot bortskämd när man redan efter en dag på jobbet bara vill gräva ner sig nånstans.
Men men det är bara att bita ihop, hyran betalas inte av sig själv.
På tal om det, börjar även känna lite smått panik över att bli hemlös om mindre än tre veckor. Jag är ju räddad lite mer än fyra veckor då jag spenderar mina dagar i sol och värme, (det är lugnt, du kan erkänna att du är avis, det skulle jag också va ;) ) men dom två veckorna fram till avresan vette tusan vad jag ska göra av, lär väl bli homies och dela bänk med uteliggarna på vasaplan.. väntar med spänning för att se hur det går.


Nu när jag äntligen har börjat kunna gå någorlunda normalt igen så har jag insett att jag är "gåmissbrukare", har varit ute och gått varje dag nu i veckan. är faktiskt otroligt skönt och man lyckas tänka enormt mycket.
Igår när jag tog en liten prommis på teg så insåg jag hur underbart det är med vinter, allting är så himla fint, ett tjockt mjukt snötäcke täcker varenda liten vrå, solen, som faktiskt lyckas titta fram ibland, får allting att glittra och vad kan slå det underbara ljudet av snön som knarrar under skosulan när man vandrar vägen fram.
Varför vill man alltid ha det man inte kan få? är en fråga som då poppar upp i min lilla skalle.
Varför kan man inte bara vara nöjd med det man har just nu och njuta till max. På sommaren så klagar man att det är för varmt och sätter direkt igång vattenspridaren för att svalka sig, om det skulle börja regna så är det bara svordomar och hela somamren är förstörd. Man börjar snabbt längta till vintern, till snön, till skoterturerna och hur mysigt allting känns när man står där i sin varma täckjacka och det ryker från munnen när man pratar. När man väl fått detta, jag tror knappt att snön hunnit landa på marken innan dom flesta drömmer sig bort till utlandsresor, går till solarier och lägger sig i en cancerbox och bara förbannar denna eviga kyla som aldrig tycks försvinna..
Jag är verkligen inte bättre själv, jag går varenda dag och räknar ner tills jag själv får sätta mig på planet och veta att det är över 20 grader när jag sedan kliver av några få timmar senare på Kos men jag undrar ändå vad det är som gör att man aldrig är nöjd. Har man rakt hår går man och permanentar sig, har man lockigt så äger man förmodligen en plattång som används i stort sett dagligen, har man brunt hår så blonderar man det och har man blont så färgar man det mörkt, är man lång vill man va kort och är man kort så köper man skyhöga klackar.
Njut av det du har, för det är förmodligen många som önskar att den hade det just du har.
Älska vintern för den är över fortare än du anar och även om du just nu är less på kyla och snö så kommer ju sommaren som vanligt varje år men man vet bara inte när, så njut av det du har just nu för det kan man inte få tillbaka.

Gud så filosofiskt! Ibland blir jag chockad över mig själv.

3 kommentarer:

  1. Jag blir också riktigt chockad! Vet inte ens vad jag ska skriva..
    Men det var fint, och sant. Så sant!

    JAG VILL HA SOMMAR
    Jag fick sommarkänslor idag när jag och guben jag jobbar hos lyssnade på dansbandsmusik, sånt som spelas på logar och så. Styrdans-musik. Det var vackert och jag längtar..

    SvaraRadera
  2. Härliga bilder! Kramis, Mammie

    SvaraRadera
  3. har du blibit lite dålig på att blogga, eller hat du bara tagit en paus?

    SvaraRadera